ETS UN PEDANT LITERARI? El test definitiu de Sant Jordi 2015 per esbrinar–ho…

23 abr

 

Si haguessis d’escollir, què faries? Anar de copes amb aquesta noia que afirma no haver llegit cap llibre a la seva vida o anar amb un pedant? Jo aniria amb la noia.

També es pot dir presumptuós, vanitós, llest, arrogant, presumit, afectat, orgullós o que practica el postureo… hi ha molts casos en que la vida ens porta a trobar-nos amb persones que definiríem com a pedants.

Pedant ho pot ser tothom. Tant si un és savi o ignorant, adult o jove, home o dona, ric o pobre i d’aquí o d’allà. La pedanteria la trobem arreu, és així. Tots podem pecar de pedants en algun moment. Un altre tema és convertir-se en un professional del tema. Llavors som moooolt pesats i quedem ben retratats.

Quanta pedanteria gastem? Anem vacil·lant per la vida? Som presumits? Volem impressionar? No us ho heu plantejat mai? Doncs avui, per celebrar el dia del llibre us proposo el test definitiu per saber si sou uns pedants. Uns pedants literaris, és clar. El primer pas per solucionar un problema és reconèixer que el tenim. Podríem dir que la d’avui és una ressenya de servei públic…

Us he escrit onze afirmacions reals, de les quals és possible que també hàgiu estat testimonis (o protagonistes, so se sap mai!). Es tracta de posicionar-se davant d’aquestes afirmacions i escollir entre les opcions A, B o C. Al final del test, en funció de l’opció més triada, sabreu si sou o no uns pedants.

Per il·lustrar aquesta ressenya he fotografiat algunes de les tires còmiques que podeu trobar en el fantàstic llibre Todo el mundo tiene envidia de mi mochila voladora, de l’escocès Tom Gauld. El llibre és una selecció de les seves millors vinyetes publicades a The Guardian i recentment ha estat publicat per l’editorial Salamandra en castellà. Les seves il·lustracions giren al voltant de personatges literaris pintorescs, fan moltes referències culturals al món de la literatura i tot plegat està carregat d’un humor àcid que el fa únic. Aquí la seva pàgina web. Els pedants, estan en el seu punt de mira…

Els millors desitjos i molt bona diada de Sant Jordi 2015 a tothom!

Sant Jordi 2015 (3)

1. FA DOS ANYS QUE NOMÉS LLEGEIXO ELS AUTORS RUSSOS. ESTIC RELLEGINT ELS GRANS ESCRIPTORS DEL SEGLE XX.

A. De fet, no m’interessen gens les novetats, a casa només entren els llibres de Tolstoi, Dostoievski i Turguénev.
B. De tant en tant llegeixo algun autor rus.
C. Rússia, Rússia… molt bona l’amanida russa!    

IMG_1679

2. A MI EM VA AGRADAR MÉS EL LLIBRE QUE LA PEL·LÍCULA.

A. A vegades dic aquesta frase sense haver llegit el llibre.
B. Hi ha molts llibres que els he descobert a partir d’una pel·lícula.
C. Les pel·lícules me les baixo sempre d’internet i les veig el cap de setmana. Els llibres també, però els vaig acumulant… en tinc uns 1350… i crec que n’he llegit dos.

IMG_1683

3. EL LLIBRE ÉS NOU, JA HA ESTAT PUBLICAT. JO L’HE VIST A LA WEB DE LA CASA DEL LLIBRE.

A. M’he barallat amb algun llibreter perquè jo pensava que el llibre ja es trobava a les llibreries i el llibreter em deia que no. Jo, per no afluixar, vaig inventar-me que el llibre l’havia tingut a les mans i tot!
B. Una cosa és que la fitxa d’un llibre nou corri per internet, a les pàgines web de les llibreries o a les de les editorials. Això no vol dir que el llibre ja estigui publicat. Molts cops es fa la promoció del llibre abans que el llibre estigui a la venda.
C. Richard Castle no pot venir a signar llibres per Sant Jordi. Es veu que és un pseudònim i el paio que surt a la sèrie és un actor però no és l’escriptor. Quin embolic! Però llavors qui escriu els seus llibres?

IMG_1684

4. ELS CLÀSSICS JA HO HAN DIT TOT. EN ELS CLÀSSICS ES TROBEN ELS GRANS TEMES DE LA LITERATURA I LES NOVETATS LITERÀRIES NOMÉS FAN QUE PARLAR D’AQUESTS TEMES QUE JA ESTAN MÉS QUE VISTOS. TOT ESTÀ ESCRIT.

A. No teniu ni puta idea! Voleu anar de moderns i no heu llegit ni a Proust, ni Shakespeare, ni a Dickens. ..
B. Molts llibres d’avui, seran els clàssics de demà. Sempre m’ha fet mandra llegir els clàssics, tot i que estic segur que m’agradarien molt.
C. El Barça-Madrid val com a clàssic?

IMG_1690

5. JO LLEGEIXO MOLTÍSSIM, JA M’HO DIUEN QUE SÓC UNA RATA DE “CLAVEGUERA”.

A. En realitat no llegeixo tant, deixo anar aquesta frase de tant en tant per quedar com una saberut entre els amics.
B. S’anomena rata de biblioteca i no de claveguera i serveix per definir la persona que sempre llegeix, investiga o viu entre llibres.
C. A mi també em diuen rata… però així, sense més, perquè no em gasto ni un euro en llibres!

IMG_1678

6. ELS PILARS DE LA TERRA, DE KEN FOLLETT ÉS EL MILLOR LLIBRE QUE HE LLEGIT MAI A LA VIDA.

A. De fet és l’únic llibre que he llegit en la meva vida.
B. Tinc la hipòtesi que hi ha lectors que només han llegit un llibre a la seva vida. Pot ser Els Pilars de la Terra, però també podria ser L’ombra del vent, de Carlos Ruiz Zafón o La Església del mar, d’Ildefonso Falcones. Depèn de l’època es posa de moda un llibre o un altre.
C. M’han dit que aquest llibre és molt bo, però l’he començat cinquanta vegades i sincerament… no he pogut mai amb ell.

IMG_1691

7. LES CRÍTIQUES LITERÀRIES D’EN JULIÀ GUILLAMON, EN RICARD RUIZ GARZÓN O LA MARINA ESPASA VAN A MISSA!

A. Jo només em refio d’aquests tòtems de la crítica literària.
B. És complicat saber quan els mitjans de comunicació i els seus crítics et recomanen un bon llibre o simplement fan el joc partidista de la publicitat i de l’amiguisme editorial.
C. Un dia vaig comprar Lo que me sale del bolo, de Mercedes Milà perquè el van recomanar a Tele 5.

IMG_1695

8. VULL UN LLIBRE, PERÒ NO SÉ SI EL TINDREU PERQUÈ HE ANAT A L’ABACUS I JA M’HAN DIT QUE ESTÀ EXHAURIT.

A. M’han dit que l’Abacus no respecta els preus de la llei del llibre, però a mi tant me fa… jo miro per la meva butxaca.
B. L’Abacus és una falsa cooperativa de consum vestida de patriotisme català, que històricament ha gaudit d’una protecció legislativa i política a mida i que ha fet i fa molt mal a les llibreries del país.
C. Al setembre ja no agafen encàrrecs de text, triguen un mes en servir llibres i quan no en troben algun  diuen que està exhaurit… però vaja com sóc mestra i em fan descompte jo sempre envio als meus alumnes a comprar-hi.

IMG_1682

9. EL PREMI PLANETA ÉS UNA MERDA, JO NOMÉS LLEGEIXO LLIBRES DE BONES EDITORIALS COM ANAGRAMA, ASTEROIDE, IMPEDIMENTA, SALAMANDRA, LUMEN, TUSQUETS…

A. Paul Auster i Haruki Murakami són els meus autors de capçalera.
B. Es veu que els premis literaris estan força arreglats entre les editorials, els autors i els agents literaris… Unos tienen la fama y otros cardan la lana, que diuen els castellans.
C. Doncs a mi Los mares del sur, de Manuel Vázquez Montalbán (Premi Planeta 1979) em va agradar molt.

IMG_1681

10. EL NOU LLIBRE DE LA PILAR RAHOLA HA D’ESTAR MOLT BÉ, ELLA PARLA TAN BÉ, M’ENCANTA TOT EL QUE DIU!

A. És molt maca la Pilar, molt bona persona…
B. Jo agafava els llibres de la Pilar Rahola, del Màrius Carol, de la Patricia Gabancho , d’en Xavier Sardà, de la Sor Lucía Caram, d’en Josef Ajram, i d’en Víctor Amela, entre d’altres… i els fotia a mar, per pesats!
C. A la que ets una mica popular i surts als mitjans de comunicació… a fer llibres! En aquest país el més tonto fa rellotges!

IMG_1677

11. NOMÉS NOVEL·LA BONA I ACTUAL CADA 15 DIES.

A. A veure, la gent que fa crítica literària en el fons són uns amargats, en realitat voldrien ser escriptors .
B. “La crítica literària és literatura de la mateixa manera que tota literatura és també crítica literària. Naturalment no estic parlant de la crítica dels diaris, avui prescindible en general. (…) Ningú creu en la premsa, només cal veure l’aspecte físic dels diaris en paper. La creativitat s’ha desplaçat a internet, on no es veu aclaparada per la pressió econòmica i política” (Toni Sala dixit)
C. Això de les novel·les bones o dolentes és molt relatiu, per a un lector una novel·la pot ser molt bona i per a un altre lector pot ser horrorosa.

IMG_1676QUINA HA ESTAT LA LLETRA MÉS ESCOLLIDA?

La lletra A ha estat la teva opció més triada

Ets un pedant. Cuida dels teus amics i de la teva família perquè són uns sants. No t’equivoquis, a la feina, a les reunions de veïns i a la botiga del barri no és que ningú t’entengui és que ningú t’aguanta. Ho tens difícil, però pots canviar. Una bona cura d’humilitat és el que necessites. Sort!

La lletra B ha estat la teva opció més triada.

No ets un pedant però estàs al límit d’arribar-hi. Tens sentit comú i esperit crític, però no et despistis! Caure en la pedanteria és ben fàcil. De fet, tens amics que són uns pedants i a vegades enveges el seu do de gents i la seva modernitat. Tot i que en el fons saps que tot plegat és un aparador molt idiota, entres en el seu joc i acabes competint amb ells. Les aparences no van amb tu, però a vegades… t’agradaria beure’n un bon glopet.

La llera C ha estat la teva opció més triada.

No ets un pedant i ets molt lluny de ser-ho. Ets autèntic i únic. La diplomàcia no va amb tu. T’agrada dir el que penses, peti qui peti. Pels pedants pots passar per un cani o per un quillo. Culturalment et poden tractar pejorativament, però tu tens l’autoestima alta i tens molt clar que la felicitat no depèn de les fanfarronades que siguis capaç de dir.

6 Respostes to “ETS UN PEDANT LITERARI? El test definitiu de Sant Jordi 2015 per esbrinar–ho…”

  1. manelxicota 23 Abril 2015 a 9:09 #

    Doncs al límit…., i encantat!
    Gràcies Jordi! Felicitats! I bona diada!

    • jordi1973 24 Abril 2015 a 9:21 #

      Molt bé, Manel, has estrenat el test! Moltes gràcies, la d’ahir va ser una jornada esgotadora però súper maca. Un dia genial!

  2. Pons 30 Abril 2015 a 18:15 #

    Bastant B però alguna C ha caigut, espero que no sigui greu doctor.

    • jordi1973 1 Mai 2015 a 0:24 #

      Hahaha! Greu només si no has tret cap A! Aquest test és com la dieta mediterrània, tot i que predomini la B, cal provar de tot… Gràcies per participar!

  3. Pingüino Lector 1 Novembre 2015 a 1:01 #

    Gairebé tot B, excepte una A i un trio de C!

    • jordi1973 1 Novembre 2015 a 18:56 #

      Gràcies per la teva sinceritat amic Pinguí. Estic intentat que Fernando Sánchez Dragó faci el test, però diu que o li poso més preguntes amb l’A, no el fa.

Deixa un comentari

