ELS AVANTATGES DE SER UN MARGINAT, d’Stephen Chbosky

9 abr

IMG_1627

Els avantatges de ser un marginat explica la història del Charlie en el seu primer curs d’institut. Un curs en el qual s’endevinen canvis importants i vivències que deixen petjada. Res serà igual i tot plegat, entre els nous amics, l’enamorament apassionat i les entusiastes lectures farà aflorar la seva autèntica, creativa i sorprenent personalitat. El llibre està narrat a partir de les cartes que escriu arrel de l’impacte emocional que li suposa el suïcidi d’en Michael, el seu millor amic. En aquests escrits epistolars el Charlie explica el seu dia a dia en el context d’una família americana de Pittsburgh a principis dels anys 90. Els pares, el germà, la germana i la seva tieta Helen configuren el seu univers familiar. A l’institut fa amistat amb dos estudiants més grans, la Sam i en Patrick, i també amb en Bill, el seu professor d’anglès que l’introdueixen en noves experiències, en nous amics, en música, en llibres, en drogues i en noves maneres de pensar i sentir. Les seves cartes mostren tot aquest nou món amb la seva evolució i el seu creixement personal.

Molt fan de la mirada d’en Charlie sobre el món que l’envolta i que es transforma en una novetat contínua a la que cal adaptar-se. Entre innocent i valenta, entre tendre i punyent. Les sentències clarividents, les frases demolidores, la imaginació desbordant… el llibre en va ple de textos per emmarcar. En aquesta pàgina hi trobareu una bona mostra.

IMG_1646

Que el llibre hagi estat retirat de la circulació de diverses escoles i que aparegués a la llista dels deu llibres qüestionats més freqüentment de l’American Library Association entre els anys 2004 i 2009 no pot fer altra cosa que motivar-nos encara més a la seva lectura. Allò que és bo sempre ens ho volen prohibir! Els avantatges de seu un marginat és una novel·la ideal per llegir-la als cursos alts de l’ESO. Se m’acudeixen almenys onze temes sobre els quals es pot debatre després de la seva lectura i segur que me’n deixo algun: drogues, sexualitat, suïcidi, homosexualitat, violència, maltractament, salut mental, integració, amistat, abús sexual i amor. Tots aquests temes tenen una presència important en el llibre i en algun moment de la novel·la es presenten en forma de dilema moral. Prendre decisions, equivocar-se o encertar. Decidir-se, triar, atrevir-se a fer o quedar-se aturat a veure-les venir. Vet aquí allò que fa créixer en Charlie.

Els avantatges de ser un marginat va ser publicada el 1999 per l’editorial MTV Books i va suposar el reeixit debut literari d’Stephen Chbosky. El llibre va ser un èxit als Estats Units i el 2012 el mateix escriptor va escriure i dirigir l’adaptació al cinema amb una pel·lícula que té com a protagonistes a Emma Watson, John Cusack i Logan Lerman. Del llibre se n’han venut més de dos milions i ha estat traduït a més de trenta idiomes. El febrer d’enguany l’editorial Sembra l’ha publicat en català amb la solvent traducció de Marta Pera Cucurell i amb el fantàstic disseny de portada a càrrec de Bea Crespo.

BeFunky Collageavantatges5

Joan Carles Girbés, editor de Sembra, afirma que “el llibre té la rara virtut d’arribar als joves d’ara i de recordar-nos a la resta que tots vam ser com Charlie en algun moment…”  Té tota la raó. Durant la lectura del llibre el lector va gestant una empatia majúscula cap al seu protagonista. La veritat és que un cop llegit, la veu d’en Charlie és impossible d’oblidar. Es pot estar enamorat d’un llibre? Els avantatges de ser un marginat ha entrat per la porta gran de les troballes, aquelles que romanen instal·lades en el nostre cervell per sempre més. És com la teva música preferida que et poses un cop i un altre i sempre t’agrada. És com la certesa que la trobada amb els amics de tota la vida només pot aportar-te una immensa felicitat. És com un petó apassionat. És un llibre que sempre recomanaré, entre d’altres coses, per recordar-nos que encara podem sentir-nos infinits.

Llegir ara Els avantatges d’un marginat m’ha impactat, fa vint-i-cinc anys hauria estat reveladora. Que la prescriguin als instituts. Més Charlie i menys prozac!

IMG_1619

Títol: Els avantatges de ser un marginat  Títol original: The perks of being a wallflower  Autor:  Stephen Chbosky  Traductora:  Marta Pera Cucurell  Editorial:  Sembra  Primera edició: febrer de 2015  EAN: 978-84-942350-8-5  Format: rústega, 232 pàg. 14.50 euros

10 Respostes to “ELS AVANTATGES DE SER UN MARGINAT, d’Stephen Chbosky”

  1. manelxicota 10 Abril 2015 a 11:37 #

    Demà havia de passar per la llibreria a buscar dos “clàssics” meus com són els nous llibres de l’Eco i el del Pérez-Reverte, però ja veig que hauré de sortir amb tres sota al braç…, o per a la pila de sant Jordi…
    Gràcies Jordi! Novament, una molt bona recomanació i,com sempre, molt ben recomanada.

    • jordi1973 10 Abril 2015 a 13:05 #

      Tres llibres bons, Manel. El de l’Eco, al Carles li ha agradat molt. El del Pérez.Reverte, els lectors coincideixen en que és una molt bona lectura. Jo només et puc recomanar el del Chbosky, que és l’únic dels tres que m’he llegit i és boníssim. Una abraçada, company!

  2. Anna Rosich Soler 10 Abril 2015 a 14:56 #

    He de confessar que, fins ara que Sembra Llibres no n’ha fet la publicació, no tenia ni idea que la pel·lícula que vaig veure fa uns mesos estava basada en una novel·la (ai, ai, ai…!). N’he sentit molt bones crítiques, i ara s’hi afegeix la teva. Està bé que apareguin bons llibres per a adolescents, així de segur que els serà més fàcil enganxar-se al món de la lectura i no pensaran que els llibres de l’institut són un pal.

    El llegiré!

    (bones fotos :-D)

    • jordi1973 10 Abril 2015 a 19:50 #

      Hola, Anna. Hahaha, a mi em va passar al revés, vaig llegir la novel·la i després vaig saber que hi havia una peli sobre el llibre. Va ser el meu nebot precisament el que em va dir “ostres jo he vist la peli d’aquest llibre i és boníssima”. I va ser així que li vaig proposar que el podria fotografiar pel blog. Segur que t’agrada. Una abraçada Anna i molta sort amb el teu concurs de Sant Jordi!

      • Anna Rosich Soler 24 Abril 2015 a 15:04 #

        Ahir fèiem parada de llibres i roses amb l’Agrupament Escolta. Va venir un senyor que buscava un llibre per al seu fill de 14 anys. Vaig recordar que havies parlat molt bé d’aquest llibre (i també n’he llegit altres opinions positives), així que se’l va acabar emportant! Espero que en quedi ben content.🙂

      • jordi1973 24 Abril 2015 a 16:25 #

        Segur que sí, Anna. El pitjor que pot passar és que pugi a la part descapotable d’una furgo i es senti infinit… Bona recomanació. Espero que passessis una bona diada de Sant Jordi. Una abraçada!

  3. Cel 20 Mai 2015 a 12:50 #

    Just dos dies abans que publiquessis aquesta entrada al blog havia tingut aquest llibre a les mans, però no hem vaig acabar de decidir… No sé per què… Potser perquè estava costat per costat amb el “No ens calia estudiar tant” de la Marta Rojals i també em seduïa. Particularment, no recomanaria les novel·les de la Marta Rojals, a mi no m’han acabat d’agradar, però en canvi, m’agraden els seus articles. Així doncs, el “No ens calia estudiar tant” era una aposta segura.

    Després de llegir la teva ressenya, me’l vaig posar en llista d’espera, com la majoria dels llibres que recomanes des de que vaig trobar el teu blog. I com tota espera acaba, ja me l’he llegit.

    Dir que m’ha agradat, seria mentir… M’ha encantat… Literalment m’he enganxat a les cartes del Charlie. Cadascuna que en llegia me’n demanava una altra. I així fins al final del llibre. Esplèndid!!! I m’ha sorprès que malgrat que ja fa anys que vaig deixar enrere l’adolescència, encara avui em continuo fent moltes de les preguntes que es fa el Charlie. M’agrada la lliçó d’actitud davant la vida… és una lliçó que val per a tothom, i sempre s’ha d’estar a punt per aprendre, tant se val l’edat que tinguis…

    Si em permets, em faig meva la teva frase: És un llibre que sempre recomanaré, entre d’altres coses, per recordar-nos que encara podem sentir-nos infinits.

    Moltes gràcies per la recomanació, sense la qual, avui “Els avantatges de ser un marginat” seria un llibre com qualsevol altre d’aquells que deixem passar de llarg al taulell d’una llibreria i que amaguen un tresor que mai no trobaríem si algú no ens en hagués fet parar-hi atenció. Gràcies.

    • jordi1973 20 Mai 2015 a 23:11 #

      Hola, Cel. Fantàstic comentari, el teu. Quin gust llegir-te! Molt agraït, tot i que el mèrit és de l’Stephen Chbosky, jo només comparteixo en positiu els llibres que m’agraden. Crec que tens la mateixa sensació que vaig tenir jo quan vaig acabar de llegir la novel·la, i és que durant un temps t’acompanya la veu d’en Charlie, et ressona per dins! Per això sempre el recomanaré… Moltes gràcies per deixar el teu comentari. Molt content que t’hagi agradat.

      • Cel 22 Mai 2015 a 0:07 #

        Oppppssssss… Se m’ha colat una “h” fora de lloc… Perdó, perdó, perdó…!!! Aquest és el càstig per fer apologia d’una bona lectura en hores de feina…😉

      • jordi1973 22 Mai 2015 a 16:19 #

        hahaha! No passa res, Cel, tranquil·la!

Deixa un comentari

