Avui publiquem la llista dels millors llibres del 2013. És una llista feta entre els 43 lectors que heu volgut participar en aquesta ressenya col·lectiva i que de manera lliure heu transmès la vostra recomanació literària. Entre tots sumeu 39 llibres, que heu llegit durant l’any passat però que no han estat publicats necessariament en el 2013. És, en definitiva, una llista de bons llibres feta de la suma dels vostres consells i a partir de les troballes literàries que heu fet en l’any que ja ha acabat.
La llista comença amb Stoner, de John Williams que ha estat recomanat per quatre persones i continua amb Limónov, d’Emmanuel Carrère que ho ha estat per dos. La numeració dels llibres en la llista respon simplement a l’ordre d’arribada de les vostres propostes.
Ens heu escrit des de molt llocs. Catalunya s’emporta el pessic més gran de participants, però també des de Castelló, Palma de Mallorca, Madrid, Suïssa, Argentina, Uruguai, Estats Units… És fantàstic saber que visiteu el bloc des de llocs tant diversos!
Si us entreteniu en llegir totes les recomanacions descobrireu que la comunitat de lectors de Tot és una mentida està formada per persones amb gustos literaris variats. Novel·la negra, humor, històrica, clàssica, fantàstica… També són variades les llengües originals de les novel·les: català, castellà, anglès i francès.
Internet ha facilitat la proliferació de la creació personal a la xarxa. Molts de vosaltres sou responsables d’una web o un bloc on canalitzeu les vostres inquietuds o visualitzeu la vostra vida laboral sobre fotografia, literatura, viatges, il·lustració, escriptura, vídeo, humor, teatre etc. Quina feina més bona feu! Falta temps per poder gaudir de tots els vostres espais digitals. La curiositat és molt gran però el dia, malauradament, és limitat.
Construir espais en el bloc que generen la participació dels lectors és una de les millors maneres de connectar amb l’ideari blogaire, que per a mi no és altre que el de compartir informació valuosa de manera gratuïta i altruista.
Em sento agraït i content per tots els missatges rebuts durant aquest mes de gener. Us dono les gràcies a tots i us convido a llegir la ressenya. La vostra ressenya:
1. STONER, de John Williams (Edicions 62 / Ediciones Baile del Sol). Recomanat per quatre lectores: Isabel Gómez, de Mollet del Vallès, responsable del bloc de fotografia Presencia de espíritu, per Ana González, de Palma de Mallorca, responsable del bloc de literatura Azar objetivo. L’Anna ens comenta que “és el millor llibre que he llegit del 2013 per la seva franquesa i emotivitat i per l’extraordinari dins la normalitat i la rutina”. També el recomana Arantxa Mellado, de Barcelona responsable del bloc Actualidad editorial i que ens comenta que “vaig comprar la versió castellana, publicada per l’editorial Baile del sol, però la traducció no hem va agradar gens, així que vaig llegir el llibre en anglès. Us he posat la versió catalana perquè m’han dit que la traducció és bona”. L’última recomanació ens arriba de la fotògrafa Sonia Villegas, de Bulle (Suïssa), responsable del web Sonia Villegas i de Look Creative Photo.
2.LIMÓNOV, d’Emmanuel Carrère (Anagrama). Recomanat per dos lectors: Jordi Albesa, de Barcelona, responsable del bloc cultural Estació de Servei i de Xino Xano, el bloc d’excursions per a no excursionistes. El Jordi ens comenta que el llibre és “la biografia d’un personatge fascinant i el retrat profund de la Rússia posterior a la II Guerra Mundial”. El llibre també l’ha recomanat Dolors González, d’Avià, responsable de Bonalletra.
3.INSTRUCCIONES PARA UNA OLA DE CALOR, de Maggie O’Farrell (Salamandra). Recomanat per Manel Xicota, de Mollet del Vallès.
4.LA MALA DONA, de Marc Pastor (La Magrana). Recomanat per Carme, de Sant Quirze del Vallès, responsable del bloc literari Quadern de mots. La Carme ens comenta que la novel·la “li va sorprendre força. Feia molt que volia llegir alguna cosa de l’autor i no m’acabava de decidir. Amb quatre mots: àgil, sorprenent, bon thriller (negra, d’intriga i policíaca, com es defineix el premi de Crims de Tinta i jo hi afegiria intel·ligent, i molt ben portada)”.
5.GONE GIRL (PERDUDA), de Gillian Flynn (Mondadori / La Magrana). Recomanat per Marta Bou, de Terrassa. La Marta ens comenta que “és molt més que una novel·la negra. A partir d’una desaparició, l’autora crea un munt de visions paral·leles dels propis protagonistes sobre què sentien i què passava els dies previs i posteriors a la seva desaparició. Un autèntic puzle psicològic excel·lentment tramat. Aquest any la veurem al cinema!”
6.DE VIDAS AJENAS, de Emmanuel Carrère (Anagrama). Recomenat per Luis Mínguez Santos, de Madrid, responsable editorial de El libro de tu vida.
7.MANUSCRITO EN EL TIEMPO / EL RETORNO DE LOS BARDOS, de Lucía Solaz Frasquet (Sinerrata). Recomanat per Mariana Eguaras, de Barcelona, responsable de la Consultoría editorial Mariana Eguaras. La Mariana ens comenta que els llibres “me gustaron porque hay varias historias en una, mantiene la intriga -bien dosificada- a lo largo de los dos libros, y son de esos títulos que los lees hasta en el ascensor por lo enganchadoras que son”.
8.LA BOMBA NÚMERO 6 Y OTROS RELATOS, de Paolo Bacigalupi (Fantascy). Recomanat per Javier Polo, de Sabadell. El Javier ens comenta que el llibre “es tracta d’un recull de relats d’un dels últims autors de ciència-ficció que ha entrat amb força al gènere del fantàstic. Els relats, ambientats en futurs móns possibles, conviden a reflexionar sobre diferents temàtiques: trasngènics, medi ambient, modificacions tecnològiques al propi cos, polítiques repressives… Tots els relats et poden agradar més o menys, però cap d’ells et deixa indiferent”. Una ressenya molt interessant sobre el llibre en el bloc Sentido de la maravilla.
9.LOS SUEÑOS DE HELENA, d’Eduardo Galeano i il·lustrat per Isidro Ferrer (Los Libros del Zorro Rojo). Recomanat per la il·lustradora Laura Borràs Dalmau, de Sant Pere de Ribes. En el seu bloc: lauraborrasdalmau.blogspot.com.es podeu seguir la seva feina.
10.LAS NOVELAS DE PATRICK MELROSE, de Edward St. Aubyn (Mondadori). Recomanat per Pat Blake, de Wichita (Kansas/ Estats Units). La Pat ens comenta que “I read all but the final Patrick Melrose novels by Edward St. Aubyn and Gilead by Marilyn Robinson and Nobody’s Girl by Antonya Nelson. I read more but these were my favorites”.
11.EL VÁTER DE ONETTI, de Juan Tallón (Edhasa). Recomanat per Roser Herrera Fayos, de Barcelona, responsable de Post Scríptum, el blog de l’agència literària Letras Propias. La Roser ens comenta que “és un llibre original escrit per un autor fidel a un estil propi, amb uns magnífics tocs d’humor. La història d’un escriptor que es trasllada a Madrid per feina, té les condicions ideals per escriure la seva novel·la però no escriu i mentrestant van passant per la seva vida tot de personatges extrets de la realitat.. El propi Vila-Matas va comentar-ne aquest estiu la seva lectura a la revista Lecturas sumergidas“.
12.NUNCA ME ABANDONES, de Kazuo Ishiguro (Anagrama). Recomanat per Laura Rubio, de Barcelona, que en el seu dia va fer una ressenya d’aquesta novel·la en el seu bloc El que llegeixo. La Laura ens ha comentat que les raons per les quals li ha agradat la novel·la són “el punt de partida tan trasbalsador que té, perquè fa pensar, perquè un cop acabada vaig necessitar una lectureta fàcil que em fes més fàcil fer la digestió (literàriament parlant). I que un llibre em toqui l’ànima és la raó principal per la qual llegeixo”.
13.SOL A BERLIN, de Hans Fallada (Edicions de 1984). Recomanat per l’escriptora M.Mercè Cuartiella, de Figueres (aquí la seva pàgina de facebook). La M.Mercè ens comenta que “és la història d’una parella madura que fa la seva particular lluita contra el règim a l’Alemanya nazi. Basada en fets reals. No és èpica ni poètica sinó quotidiana i senzilla. Escrit immediatament després de la II Guerra mundial. Molt interessant”.
14.EL ASESINO ENTRE LOS ESCOMBROS, de Cay Rademacher (Maeva). Recomanat per Carmen Arranz, de Castellar del Vallès. La Carmen ens comenta que el llibre és una “novel·la històrica policíaca basada en un cas real. Una trepidant novel·la negra on l’autor, que és historiador, ens fa reviure un cas verídic que va tenir en suspens a la ciutat d’Hamburg el 1947, quan un cruel assassí en sèrie va sembrar el pànic en una ciutat devastada per la guerra. A la novel·la hi dos protagonistes principals: el fred i la ciutat destruïda”.
15.DIE WAHLVERWANDSCHAFTEN, de Johann Wolfgang Goethe. Recomanat per Marinella Polli de Zürich (Suïssa). La Marinella ens comenta “No one of the new books published. I re-read Goethe’s ‘Wahlverwandschaften’, how perfect and modern it is”.
16.LUIS BUÑUEL, NOVELA, de Max Aub (Cuadernos del Vigía). Recomanat per Lilián Pallares, de Madrid que és productora audiovisual i que juntament amb Charles Olsen dirigeixen l’empresa de literatura audiovisual Antenablue. Podeu veure el book tràiler del llibre que va fer Atenablue fent clic aquí.
17.CON PECADO CONCEBIDO, de Sergi Escolano (Pez de plata). Recomanat per Jesús, de Nazaret, personatge principal de la web que dóna títol al llibre Con pecado concebido on hi podeu passar una bona estona d’humor. En Jesús afirma que “la raó per la que el recomano és que hi surto jo, i perquè és un llibre molt divertit, ple d’extres (capítols eliminats, finals alternatius, entrevistes als personatges), té un pròleg de JL Martín (El Jueves), perquè a la web pots trobar uns vídeos collonuts, i perquè si no el llegiu us enviaré un diluvi bestial i alguna plaga”.
18.SENYORIA, de Jaume Cabré (Proa). Recomanat per Ana Huguet Caflisch, de Barcelona, responsable del bloc Promoebooks. L’Ana ens ha comentat que el llibre “és impressionant i magnífic com tots els del Jaume Cabré. Però aquest és el que més m’ha agradat i el considero el millor llibre que he llegit el 2013 (i n’he llegit més de 50!)”.
19.L’ESCUMA DELS DIES, de Boris Vian (Viena). Recomanat per Gina de Tera, de Badalona. La Gina ens ha comentat que “és un clàssic de la literatura francesa i una novel·la carregada d’imaginació amb una història d’amor com a eix central. Una joia de la literatura universal i l’excusa perfecte per endinsar-nos en l’inacabable univers del polifacètic artista Boris Vian”.
20.EL JARDÍN OLVIDADO, de Kate Morton (Suma de letras). Recomanat per Alba Marco, de Badalona, responsable del bloc Books in the head. L’Alba ens ha comentat que “l”estil de literatura decimonònica, la narració àgil que salta del passat al present i viceversa, i la història central de la novel·la van fer que no volgués parar de llegir i que m’entristís quan anava veient que les pàgines, inevitablement, s’acabaven”.
21.EL ATLAS DE LAS NUBES, de David Mitchell (Duomo). Recomanat per Isabel Iglesias, des de Montevideo (Uruguai), emigrada el juny del 2013 des de Barcelona i responsable del bloc Gotas de duchacida (aforismes surrealistes en clau d’humor) i de Pago por trabajar (diari vital d’una pringada). La Isabel ens comenta que el llibre “me sorprendió muchísimo. Por la trama, la forma de entrelazar y relacionar a los personajes en sus varias reencarnaciones desde el siglo XIX a una época indeterminada de un futuro lejano y apocalíptico y sobre todo por la estructura en abanico, los diversos géneros que maneja en la novela (diario, epistolar, guión cinematográfico, memorias, detectivesco, aventura y ciencia-ficción) y la forma de construir las historias que podrían funcionar como relatos independientes. Aunque la película es confusa y no funcionó, el libro merece la pena”.
22.EL PASADO, d’Alan Pauls (Anagrama). Recomanat per l’escriptor Javier López Menacho, de Barcelona, autor del llibre Yo, precario (Los libros del Lince) i responsable del bloc El espacio relatado. El Javier ens comenta que “es el libro que más me ha gustado este año. Un libro sobre las edades del amor. Maravilloso”.
23.UNA DONA DEL TERRÒS, de Roser Guix (Pagès). Recomanat per Mercè Espuny i Pujol, de Barcelona. La Mercè ens pasa un enllaç sobre el llibre: l’article que va escriure Josep Espunyes al Punt.
24.SHACKLETON, EL INDOMABLE, de Javier Cacho (Fórcola). Recomanat per Meritxell-Anfitrite Álvarez Mongay, de Madrid, redactora del bloc col·lectiu i de viatges La línea del Horizonte. Si feu clic aquí podeu veure una sel·lecció dels 10 millors llibres de relats de viatges del 2013 que han fet al desembre.
25.LA VERITAT SOBRE EL CAS HARRY QUEBERT, de Joël Dicker (La Campana). Recomanat per Yolanda Cerrudo Jara, de Mollet del Vallès, responsable del bloc de la biblioteca de l’Escola El Turonet de Sant Quirze del Vallès.
26.EMOCIONARI, de Cristina Núñez Pereria i Rafael R. Valcárcel (Palabras Aladas). Recomanat per la correctora i traductora Nàdia Grau Andrés, d’El Vendrell, responsable del bloc Nàdia amb accent.
27.ESPERANDO A LOS TÁRTAROS, d’Alberto Ramponelli (Ediciones de La Cultura). Recomanat per l’escriptor Eduardo E. Vardé, de Morón (Argentina), que recentment ha publicat el llibre de microficcions Dos veces breve. Aquest és el seu bloc.
28.BLEEDING EDGE, de Thomas Pynchon. Recomanat per Patrick King, de Boston (Estats Units). En Patrick ens comenta “Hands down, Bleeding Edge by Thomas Pynchon, the most provocative look at the terrorist attacks on 9/11 written by anyone. Previously every writer who’s tried to examine the 9/11 attacks has seemed at best filled with trepidation, especially Terribly Long and Incredibly Dull, by Jonathan Safran Foer. From the moment Maxine Tornow finds herself on a cruise ship hosting a convention of people suffering from borderline personality disorder who play Madonna’s song Borderline repeatedly chiming in at the chorus “over the borderline,” you know you are in Pynchonland. Very funny. Very thought provoking. Easily the best book of 2013″.
28.THE LUMINARIES, d’Eleanor Catton. Recomanat per Jay Thompson, de Rolla (Missouri, Estats Units). En Jay ens comenta que “Don’t know if it was the best, but Eleanor Catton’s The Luminaries was marvelous”.
29.L’ÒPERA DE VIGATA, d’Andrea Camilleri (Destino en castellà / Edicions 62 en català). Recomanat per la il·lustradora Núria Mareca, de Mataró, responsable del bloc NuMa Ilustración. La Núria ens comenta que “entre altres coses, el llibre em va agradar molt per la manera de construir els personatges i de narrar una situació curta, absolutament còmica i alhora dramàtica, aconseguint reflectir el caràcter d’un poble, amb les seves misèries i ambivalències. En molts moments “tronxant”, però no es queda en una simple comèdia ja que deixa al lector reflexiu sobre la societat, la doble moral etc”.
30.UNA CONFESIÓN PÓSTUMA, de Marcellus Emants (Sajalín). Recomanat per Carles Guri Viñas, de Barcelona.
31.L’ESCOMBRA DEL SISTEMA, de David Foster Wallace (Periscopi). Recomanat per Dani Pérez Lafleur, de Mollet del Vallès.
32.CANÇONS D’AMOR I DE PLUJA, de Sergi Pàmies (Quaderns Crema). Recomanat per Sergi Galí, de Mollet del Vallès.
33.JO CONFESSO, de Jaume Cabré (Proa). Recomanat per Neus Net Serra, de Mollet del Vallès.
34.SÓNIECHKA, de Liudmila Ulítskaya (Anagrama). Recomanat per Susanna Sebastià, de Castellò, actriu i directora de la Rabera Eclèctica Teatre que en el seu moment va fer una ressenya del llibre en el seu bloc Paraules en joc.
35.ARE YOU SOMEBODY?, de Nuala O’ Faolain (Henry Holt and Company). Recomanat per Tracy Power, de Palma de Mallorca, responsable del bloc de viatges Edcyadventures.
36.UN HOME INVISIBLE, de Ralph Ellison (Quaderns Crema). Recomanat per Pedro Vecino Cubero, de Mollet del Vallès, responsable d’un perfil de Facebook actiu i ben cuidat en ciència, literatura, còmic i cinema (entre d’altres). El Pedro ens comenta que “Un home invisible, de Ralph Ellison, és l’odissea d’un ianadaptat en un món que ni ell acaba d’entendre del tot, ni acaba d’entendre’l a ell. Escrita en un llenguatge fulgurant, aquesta novel·la, america i universal alhora, és la més gran i subtil reflexió sobre les difícils relacions entre els homes de color i els de pell blanca que jo hagi conegut mai. La fantàstica traducció de Dolors Udina i l’excel·lent edició de Quaderns Crema encara hi afegeixen més valor a aquest llibre excepcional”.
37.EL DIABLO A TODAS HORAS, de Donald Ray Pollock (Libros del Silencio). Recomanat per Jordi Ullod, de Barcelona. El Jordi ens ha comentat que “el vaig llegir d’una tirada; com una ganivetada que em va confirmar una vegada més que mai no podrem escapar del tot de la violencia de viure i que en aquest tros de món no hi ha un pam de net”.
38.INTEMPERIE, de Jesus Carrasco (Seix Barral). Recomanat pel polifacètic Rubén García Cebollero, escriptor, guionista i poeta de Barcelona, responsable de les novel·les de les pel·lícules Cruz del sur i Panzer Chocolate (que s’estrena aquest any).
39.BICI! TORO!, d’Édouard de Perrodil (Interfolio). Recomanat per Alfons Sánchez, de Mollet del Vallès, responsable del bloc Cultura senderista. L’Alfons ens ha dit que aquest és el llibre que més li ha agradat i que el motiu no ha estat un altre que el ritme frenètic i eixelebrat d’aquest relat que tracta sobre el deliri atlètic -viatger de dos ciclistes que van fer la distància que separa Paris i Madrid (1.400 quilòmetres) en set dies i l’any 1893 amb el que suposa fer-lo amb unes bicis d’ aquella època. Sense cap dubte és un llibre que fa olor d’esforç, a gana, a pluja, fang, a sol, a carreteres secundàries, a amistat, a insomni, a companys, a reconeixement, a valor, terra, formatge i vi. Però sobretot és un llibre en el qual s’entrelluca que un esport o una forma de vida com és el meu cas que acabava de néixer s’anava a convertir en un fenomen social que ha arribat afortunadament fins als nostres dies. Un viatge que no solament transcorre per carreteres franceses i espanyoles, sinó també és un viatge en el temps.
Postdata. EL PARÈNTESI MÉS LLARG, de Tina Vallès (Proa). Recomanat per Imma C. de Vic. L’Imma ens comenta que aquest llibre, Premi Mercè Rodoreda 2012 conté 17 contes situats en un món urbà i contemporani de la BCN d´ara mateix. Situacions insòlites com anar de part i no voler parir, no acabar mai la llista de la compra… Ja havíem passat una bona estona amb l’anterior llibre de contes: Un altre got d’absenta (Labreu).
Ue! He descobert el teu blog fa una estona 🙂 Ja aniré passant per aquí! M’encanten les llistes de llibres i recomanacions, sempre en cau alguna d’interessant. Ja m’he apuntat alguns dels llibres de la llista a la meva llaaaaaaaaarga llista de llibres pendents.
Ens llegim!
Benvinguda, Anna. Passa per aquí quan vulguis. No tenim el costum de fer llistes, però aquesta em fa molta il•lusió perquè l’hem fet entre tots.
Esperem que el 2014 sigui tant fructífer com el 2013. Al meu entendre el 2013 ho ha posat molt difícil, ha estat un excel·lent any literàriament parlant.
Salut!
Ostres, sí! Totalment d’acord, Manel. A veure la collita del 2014… segur que tindrem sorpreses.
Que ja tens algun tast d’aquesta nova collita? Jo estic amb “El proyecto esposa” del Graeme Simsion i es força divertida.
No encara. Estic llegint El Compromís, un llibre de Sergei Dovlatov. És molt bo.
Mira que hi volia participar… però se’m va ben passar. En qualsevol cas, ja veig que el primer lloc per Stoner ha estat ben defensat! jeje Enhorabona per la iniciativa, i l’èxit de participació.
Daniel, ja en farem un altre! Stoner era també el teu llibre, no?
Perfecte. Sí, Stoner va ser un dels llibres del 2013 que em va agradar més.
Felicitats, Jordi! Una llista feta pels lectors té un valor afegit important.
Gràcies, Jordi. Estic d’acord, aquesta ressenya té el valor de ser col·lectiva.
Genial reseña de libros ¡Felicitaciones por el recopilatorio Jordi!
Gràcies a tu, Mariana, per participar.
Una bona llista!!
Aquest any no vull deixar escapar en John Williams, ja sigui amb Stoner o amb qualsevol altre del seus llibre.
Felicitats per la iniciativa
Comença amb Stoner, Carme. És un llibre magnífic!
Fantàstica llista! M’apunto uns quants d’aquests com a futures lectures. I estic contenta per què coincideixo amb tres de les recomanacions: genials les lectures d’Stoner, Perduda i el cas de Harry Quebert.
M.
http://unmondellibres.wordpress.com/
Fantàstic , Marta! Finalment els bons llibres s’acaben transmeten i recomanant. Les llista ha de servir per això. Passa per aquí quan vulguis. Molt maco el teu bloc. Clar, polit, bons textos…
Qué estupendo, Jordi!! Ya sé qué leer en los próximos meses. Buenísima idea e iniciativa por tu parte. Gracias por este estupendo trabajo de compilación.
Moltes gràcies a tu per participar, Isabel. D’Uruguai a Mollet del Vallès en un clic! Molt fan dels teus blogs. Pago por trabajar és el millor títol de blog que he vist des de fa temps i a sobre gastes un humor magnífic! Molta sort.
Merci, Jordi. Estoy preparando un post especialmente interesante. Mantente atento y verás… 😉
Enhorabona per aquesta fantàstica ressenya en la qual han col·laborat tant i tants lectors del teu blog, estic segur que d’aquí anem a treure llargs i entretinguts moments de lectura. Tant de bo el 2014 ens ompli de tanta qualitat literària. Salut amic!
Gràcies pels teus comentaris, Alfons i sobretot per participar en aquesta ressenya col•lectiva que és una mica de tots. Salut, amic!
He entrat al blog buscant informació de David Vann, després de llegir Ànima, ja que m’han dit que és l’únic autor que s’hi pot acostar. I em trobo amb una llista de llibres del quals n’he llegit molt pocs… I jo que em considero lectora al dia! Espero anar trobant informació que em permeti entrar en un tipus de lectura que potser no és el meu però que s’ha de provar. Gràcies!
El proper gener tornarem a fer una llista col•lectiva per recomanar els millor llibres del 2014. Si vols hi podràs participar. D’en David Vann Sukkvand Island és el que més m’ha agradat. També pots provar amb Cormac McCarthy, els seus llibres són brutals. La carretera per exemple…
Gràcies! De moment me’ls miraré, sobretot el de David Vann. Si el llegeixo sortirà la ressenya al meu blog.
M’agradarà participar en la llista col·lectiva.